Popular Health Education in Recent Years: A Narrative Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.71248/seqzhx26Keywords:
Health Education, Health Equity, Community ParticipationAbstract
This study aims to analyze the advances, challenges and perspectives of Popular Health Education in recent years, through a narrative literature review. The methodology involved searching for scientific articles published between 2020 and 2025 in the PubMed, SciELO, Scopus and ScienceDirect databases, using the descriptors “Popular Health Education”. The results indicate that PHE has made progress in valuing popular knowledge, humanizing care and promoting community participation. However, challenges such as lack of investment, lack of institutionalization and resistance to emancipatory pedagogical approaches still limit its consolidation. The literature highlights the importance of PHE for democratizing access to health, as well as its potential for strengthening the autonomy of individuals and equity in collective health practices. The conclusion is that, despite the progress made, the implementation of PHE still faces structural and political obstacles, requiring greater institutional commitment to ensure its sustainable and expanded implementation.
References
BARBOSA, E. et al. Análise do impacto da educação como fator de risco para linfomas não-hodgkin. Hematology, Transfusion and Cell Therapy, v. 46, p. S227–S228, out. 2024.
BRASIL. Ministério da Saúde. Comitê Nacional de Educação Popular em Saúde. [s.l: s.n.].
BRITO, P. N. A. et al. What has been discussed about Popular Health Education in recent years: a narrative review of the literature. Ciência & Saúde Coletiva, v. 29, n. 6, jun. 2024.
CRUZ, P. J. S. C. et al. Educação popular no SUS: desafios atuais no olhar do Observatório de Educação Popular em Saúde e Realidade Brasileira. Ciência & Saúde Coletiva, v. 29, n. 6, jun. 2024.
DANTAS, F. et al. Impacto de modelo de educação médica em redução transfusional. Hematology, Transfusion and Cell Therapy, v. 46, p. S956, out. 2024a.
DANTAS, M. DE A. et al. O chão(-universo) da Educação Popular em Saúde: saberes e práticas que rompem com o estabelecido. Physis: Revista de Saúde Coletiva, v. 34, 2024b.
FERREIRA, L. et al. Educação Permanente em Saúde na atenção primária: uma revisão integrativa da literatura. Saúde em Debate, v. 43, n. 120, p. 223–239, mar. 2019.
LIMA, L. DE O. et al. Perspectivas da Educação Popular em Saúde e de seu Grupo Temático na Associação Brasileira de Saúde Coletiva (ABRASCO). Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, n. 7, p. 2737, jul. 2020.
MAIA, G. M. C. et al. Celestina, SUS e Sertão: uma experiência de palhaçaria na educação popular em saúde. Ciência & Saúde Coletiva, v. 28, n. 5, p. 1479–1489, maio 2023.
RIZZOLO, A.; SANTOS, L. A.; CRUZ, P. J. S. C. Dialogues between popular education and food and nutritional education: reflections from the trajectories of three university professors. Ciência & Saúde Coletiva, v. 29, n. 6, jun. 2024.
ROTHER, E. T. Revisão sistemática X revisão narrativa. Acta Paulista de Enfermagem, v. 20, n. 2, p. v–vi, jun. 2007.
SIMÕES, C. F. et al. Health literacy for elderly patients with high blood pressure: A scoping review. Research in Social and Administrative Pharmacy, v. 20, n. 9, p. 846–859, set. 2024.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cognitus Interdisciplinary Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.