PEDAGOGY AS A SCIENCE OF EDUCATION: BETWEEN THEORY AND PRACTICE

Autores/as

  • Adriano Rosa da Silva University of São Paulo (USP) Autor/a

DOI:

https://doi.org/10.71248/03v5a411

Palabras clave:

Pedagogy, Pedagogue's Role, Education

Resumen

The main objective of this work was to highlight some contributions of theoretical-scientific knowledge about pedagogy as a science of education. It is important to consider that, as a methodological procedure, theoretical support was sought through a bibliographic review related to the topic. Therefore, as this project does not intend to exhaust the possibilities for discussion on the subject, some points were highlighted and aspects considered relevant to the field of study of pedagogy and the areas of the activity of the pedagogue today. It is also worth highlighting that conceptual discussions were raised in order to characterize the current definitions of the term, considering, above all, the expansion of the concept of education in contemporary times. In this direction, we sought the theoretical framework of José Carlos Libâneo and Moacir Gadotti, among other scholars on this topic.

Biografía del autor/a

  • Adriano Rosa da Silva, University of São Paulo (USP)
    • Master in Social History from the Fluminense Federal University (UFF). Master's student in Education at he University of Lisbon (ULisboa). Degree in Pedagogy from the Federal University of the State of Rio de Janeiro (UNIRIO). MBA in School Management from the University of São Paulo (USP).

Referencias

ARANHA, Maria Lúcia de Arruda. Filosofia da Educação. 3° ed. rev. e ampl. São Paulo: Moderna, 2006.

ARROYO, Miguel G. Pedagogias em movimento – o que temos a aprender dos movimentos sociais? Currículo sem Fronteiras, v. 3, n. 1, pp. 28-49, jan/jun 2003.

DELORS, Jaques. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre educação para o século XXI – 7° ed, p. 82-104. São Paulo, UNESCO, MEC, editora: CORTEZ, Brasília, DF, 2018.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia – Saberes necessários à Prática Educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

GADOTTI, Moacir. História das ideias pedagógicas. 8° ed. São Paulo: Ática, 2010. 319 p.

______________. Pensamento Pedagógico Brasileiro. 8° ed. rev. e ampl. São Paulo: Ática, 2010.

KRUPPA, Sonia M. Portella. Sociologia da Educação. 2ª ed. rev. e atual. São Paulo: Cortez, 2016.

LEFRANÇOIS, Guy R. Teorias da aprendizagem. São Paulo: Cengage Learning, 2008.

LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e Pedagogos, para quê? 12° ed. São Paulo, Cortez, 2010.

MAIA, Nelly Aleotti. Introdução à Educação Moderna. Rio de Janeiro, CEP, 1998.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. 12° ed. São Paulo: Cortez; Brasília, DF: UNESCO, 2007.

OLIVEIRA, Pérsio Santos de. Introdução à Sociologia da Educação. 3° ed. São Paulo: Ática, 2007.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre. Editora: Artmed, 2000.

____________________. Desenvolver competências ou ensinar saberes?: a escola que prepara para a vida. Tradução: Laura Solange Pereira. Porto Alegre: Penso, 2013.

PILETTI, Nelson. Psicologia educacional. 17° ed. São Paulo: Ática, 2009.

POZO, Juan Ignácio. Aprendizes e mestres – a nova cultura da aprendizagem. Porto Alegre. Artmed, 2000.

ROMANELLI, Otaíza de Oliveira. História da Educação no Brasil: (1930-1973). 35° ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

TONET, Ivo. Educação e Formação Humana. Revista do Centro de Educação e Letras da UNIOESTE. Campus: Foz do Iguaçu. v. 8, n. 9, p. 9-21, 2006.

Publicado

2025-04-16

Número

Sección

Artigos

Cómo citar

PEDAGOGY AS A SCIENCE OF EDUCATION: BETWEEN THEORY AND PRACTICE. (2025). Cognitus Interdisciplinary Journal, 2(2), 137-155. https://doi.org/10.71248/03v5a411

Artículos similares

1-10 de 12

También puede Iniciar una búsqueda de similitud avanzada para este artículo.