Preventive Action Against Tuberculosis Goes Beyond Medical Skills: An Experience Report From A Basic Health Unit In Teresina-Pi
DOI:
https://doi.org/10.71248/zb6c9221Keywords:
Tuberculosis, Prevention, Health EducationAbstract
Medical students reported their experiences in health education practices on tuberculosis, considering behavioral and pedagogical perspectives, during preventive action at the Mariano Mendes Basic Health Unit in Teresina-PI. The methodology involved comparing narratives, SWOT analysis (strengths, weaknesses, threats and opportunities), dialogic educational practices and anonymized interviews. UBS users showed engagement with the issue and revealed the normalization of the state in the face of the epidemic, in line with Achille Mbembe's concept of necropolitics. Student narratives highlighted concerns about the epidemiology of tuberculosis, academic training, the need to improve communication skills and the effectiveness of the strategies adopted. The interviews reinforced the importance of integrating historical and cultural knowledge, inspired by Freirian pedagogy, with formal knowledge from medical literature. It was concluded that the experience promoted the development of communicative and educational skills in health, contributing to the students' professional training and the promotion of community health. These actions reinforce the role of health education as a strategy for prevention and professional qualification, demonstrating its impact on tackling tuberculosis and preparing future doctors for the job market and ethical and humanized practices.
References
BACKES, D. S. et al. Vivência teórico-prática inovadora no ensino de enfermagem. Escola Anna Nery, set. 2012. v. 16, n. 3, p. 597–602. Acesso em: 28 out. 2022.
BUSS, P. M. et al. Promoção da saúde e qualidade de vida: uma perspectiva histórica ao longo dos últimos 40 anos (1980-2020). Ciência & Saúde Coletiva, dez. 2020. v. 25, n. 12, p. 4723–4735.
CORTEZ, A. O. et al. Tuberculosis in Brazil: one country, multiple realities. Jornal Brasileiro de Pneumologia, 30 abr. 2021. v. 47, n. 2, p. e20200119.
FURIN, J.; COX, H.; PAI, M. Tuberculosis. The Lancet, abr. 2019. v. 393, n. 10181, p. 1642–1656.
FURTADO, J. P. et al. Participação e avaliação participativa em saúde: reflexões a partir de um caso. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, 2021. v. 25. Acesso em: 16 maio 2024.
GOMIDE, M. et al. Fortalezas, Oportunidades, Fraquezas e Ameaças (Matriz FOFA) de uma Comunidade Ribeirinha Sul-Amazônica na perspectiva da Análise de Redes Sociais: aportes para a Atenção Básica à Saúde. Cadernos Saúde Coletiva, set. 2015. v. 23, n. 3, p. 222–230.
GONÇALVES, M. A. S. Teoria da ação comunicativa de Habermas: possibilidades de uma ação educativa de cunho interdisciplinar na escola. Educação & Sociedade, abr. 1999. v. 20, n. 66, p. 125–140.
GUTIÉRREZ, M. A. D. L. G.; LEDEZMA, J. C. R. La salud y sus determinantes, promoción de la salud y educación sanitaria. Journal of Negative and No Positive Results, 1 jan. 2020. v. 5, n. 1, p. 81–90.
OLIVEIRA, C. C.; REIS, A. Questões epistemológicas e bioéticas da prevenção quaternária. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 2012. v. 22, n. 4, p. 1485–1502.
OLIVEIRA, R. G. Práticas de saúde em contextos de vulnerabilização e negligência de doenças, sujeitos e territórios: potencialidades e contradições na atenção à saúde de pessoas em situação de rua. Saúde e Sociedade, jan. 2018. v. 27, n. 1, p. 37–50.
SORATTO, J.; SOUZA, D. F. De. Interfaces entre austeridade, necropolítica e o mito da pandemia democrática: provocações à brasileira. Physis: Revista de Saúde Coletiva, 2021. v. 31, n. 3.
TEIXEIRA, A. Q. et al. Tuberculose: conhecimento e adesão às medidas profiláticas em indivíduos contatos da cidade do Recife, Pernambuco, Brasil. Cadernos Saúde Coletiva, mar. 2020. v. 28, n. 1, p. 116–129.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cognitus Interdisciplinary Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.