A STUDY ON RAP BATTLES IN THE CITY OF SÃO PAULO
DOI:
https://doi.org/10.71248/40f8s049Keywords:
Social Representations, Social Psychology, Grassroots Organization, Social Change, Critical TheoryAbstract
In a political, social, economic, and cultural context marked by oppression, community movements that strengthen social bonds and stimulate critical reflection become essential. This study aimed to investigate the emancipatory potential of “RAP battles” by analyzing the compositions of the finalists. The goal is to understand, based on the social and world representations underlying these expressions, whether such popular organizations contribute to historical liberation by fostering critical reflection on everyday themes and encouraging processes of de-ideologization. The study was conducted with six participants, all adult rappers who were properly informed about the research. Inclusion criteria were: being a finalist in the observed RAP battles, being 18 years of age or older, and providing informed consent. Exclusion criteria included disqualified participants and/or those under the age of 18. Data collection took place in the eastern zone of São Paulo, during events known as “knowledge battles” – rhyme competitions based on themes suggested by the audience. The spontaneous compositions were recorded during the events and later analyzed through the lens of critical social psychology, being classified as either critical (challenging the status quo) or alienated (submissive to social structures). The results revealed that participants expressed contesting stances, exposing dominant ideologies and the inclusion–exclusion dialectic, supporting the hypothesis that these battles promote autonomy and critical thinking. It is concluded that such cultural practices may contribute to processes of de-ideologization and historical emancipation, reinforcing their role as tools for social transformation.
References
CHAUÍ, M. O Que É Ideologia. São Paulo: Editora Brasiliense, 2001.
COELHO, T. O Que é Ação Cultural. 1ªed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1989.
CUPERTINO, C. M. B. Espaços de Criação em Psicologia: oficinas na prática. 1ª ed. São Paulo: Annablume, 2008.
DALLARI, D. A. O Que é Participação Política. 13ªed. São Paulo: Editora Brasiliense, 1996.
DAYRELL, J. O jovem como sujeito social. Rev. Bras. Educ., Rio de Janeiro. n. 24, p. 40-52, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-24782003000300004&lng=en&nrm=iso. Acesso em 10 fev. 2018.
FREIRE, P. Justificativa da Pedagogia do Oprimido. In:______. Pedagogia do Oprimido. 31ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.
GUARESCHI, P.A. Relações Comunitárias – Relações de Dominação. In: CAMPOS, R.H.F (org.). Psicologia Social e Comunitária: da Solidariedade à Autonomia. Petrópolis: Vozes, 1996.
MARTÍN-BARÓ, I. A Desideologização como Caminho para uma Psicologia da Libertação. In: GUZZO, R.S.L; LACERDA, JÚNIOR, F. e cols. Psicologia Social para a América Latina: o resgate da Psicologia da Libertação. 2ª ed. São Paulo: Alínea, 2011.
MELLO, L.S. A Violência Urbana e a Exclusão de Jovens. In: As Artiamanhas da Exclusão. 2ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.
OLIVEIRA, R.C. RAP e Política: percepções da vida social brasileira. 1ª ed. São Paulo: Boitempo, 2015.
SANTOS, L. N. A Psicologia na Assistência Social: convivendo com a desigualdade. 1ª ed. São Paulo: Cortez, 2014.
SAWAIA, B. B. As Artimanhas da Exclusão. 2ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2004.
SAWAIA, B. B. Psicologia e desigualdade social: uma reflexão sobre liberdade e tranformação social. Psicol. Soc., Florianópolis, v. 21, n. 3, p. 364-372, 2009. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-71822009000300010&lng=en&nrm=iso. Acesso em 18 mai. 2018.
SIMOES, J.A; CAMPOS, R. Articulações entre a rua e o digital nas práticas culturais juvenis: os casos do RAP de protesto e graffiti ilegal em Portugal. Sociologias, Porto Alegre, v. 18, n. 43, p. 272-299, 2016. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1517-45222016000300272&lng=en&nrm=iso. Acesso em 22 mar. 2018.
TEPERMAN, R. I. Improviso decorado. Revista do Instituto de Estudos Brasileiros, São Paulo, n. 56, p. 127-150, dec. 2013. ISSN 2316-901X. Disponível em: http://www.revistas.usp.br/rieb/article/view/68807. Acesso em: 22 mar. 2018.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Cognitus Interdisciplinary Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.