Physiotherapeutic Interventions in Motor Development in Children with Autism Spectrum Disorder

Authors

DOI:

https://doi.org/10.71248/p5yty973

Keywords:

Fisioterapia; Transtorno do Espectro Autista; Desenvolvimento Motor

Abstract

Objective: To investigate physiotherapeutic strategies aimed at motor development in children with Autism Spectrum Disorder (ASD). Methodology: An integrative literature review was conducted using SciELO, PubMed, BVS, PEDro, and Google Scholar databases, including clinical studies published between 2020 and 2025 in Portuguese and English. Results: Of 2,831 studies identified, six met the inclusion criteria. Effective interventions included aquatic physiotherapy (Watsu and Halliwick methods), psychomotor programs, and multidisciplinary approaches, resulting in improvements in balance, coordination, and motor skills. Conclusion: Physiotherapy significantly contributes to motor development and social inclusion in children with ASD, emphasizing the need for further clinical trials to consolidate effective therapeutic protocols.

Author Biographies

  • Bianca de Oliveira Nunes, Centro Universitário FAESF

    Graduanda em Fisioterapia do Centro Universitário UNIFAESF, Brasil.

  • Afísya Giulia Mendes Gomes , Centro Universitário UNIFAESF

    Graduanda em Fisioterapia do Centro Universitário UNIFAESF, Brasil.

  • Edivania da Rocha Pereira , Centro Universitário UNIFAESF

    Graduanda em Fisioterapia do Centro Universitário UNIFAESF, Brasil.

  • Vandelma Lopes de Castro, Centro Universitário UNIFAESF

    Mestrado em Ciências do Movimento Humano - UFPA. Docente do curso de Fisioterapia do Centro Universitário UNIFAESF, Brasil.

References

ALVES, Larissa Mirela da Silveira; SANTOS, Nilce Maria de Freitas; DE CASTRO, Gisélia Gonçalves. Evolução do perfil motor de autistas após intervenção psicomotora breve. Fisioterapia Brasil, v. 23, n. 3, p. 390-401, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.33233/fb.v23i3.4873.

DRAUDVILIENĖ, L., et al. (2024). Two Physiotherapy Methods to Improve the Physical Condition of Children with Autism Spectrum Disorder. Children, 11(7), 798. https://doi.org/10.3390/children11070798

FERREIRA, Danielle Lara Queiroz; SANTOS, Nilce Maria Freitas; DE CASTRO, Gisélia Gonçalves. Avaliação da coordenação motora de crianças com Transtorno do Espectro Autista. Fisioterapia Brasil, v. 24, n. 5, p. 543-554, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.33233/fb.v24i5.5391 .

GALVÃO, L.B.C et al. Alterações Sensório-Motoras Em Crianças Com Transtorno Do Espectro Autista. Revista DCS. 2025, v. 22, n. 81, p. 01-xx. ISSN: 2224-4131.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisas social / Antônio Carlos Gil. – [4ªReimp.] – São Paulo: Atlas, 2024. ISBM p78-85-970-2098-4.

HAQUE, M.S. et al. Efficacy of physiotherapy with occupational and speech therapy for improving physical & behavioral status among children with autism spectrum disorder (ASD): an assessor blinded randomized clinical trial. BMC Pediatr 25, 798 (2025). https://doi.org/10.1186/s12887-025-05832-0

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Censo Demográfico 2022 : pessoas com deficiência e pessoas diagnosticadas com transtorno do espectro autista. Rio de Janeiro: IBGE, 2025. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/

MEGHAN, Styles. et al.,. Risk factors, diagnosis, prognosis and treatment of autism. Front. Biosci. (Landmark Ed) 2020, 25(9), 1682–1717. https://doi.org/10.2741/4873

PAIVA, Everton Pires; DE MORAIS, Cássio Resende. Intervenções fisioterapêuticas em crianças com transtorno do espectro autista: benefícios e percepções familiares. Revista GeTeC, v. 21, 2024. Disponivel em: https://www.revistas.fucamp.edu.br/index.php/getec/article/download/3777/2367 . Acesso em: 23 de setembro de 2025.

PONICK, C et al. Fisioterapia aquática em crianças com transtorno do espectro autista-TEA: estudo de caso. Revista Inspirar movimento & saúde. Volume 22 | Número 2 ABR/MAI/JUN | 2022.

RODRIGUES, J.A.L; LIMA, L. de; MONTEIRO, V.H.F. Atuação da fisioterapia no transtorno espectro autista. Revista Cientifica Unilago, São Paulo, v. 1, n. 1, 2022. Disponivel em: https://revistas.unilago.edu.br/index.php/revista-cientifica/article/view/388

SANTOS, Gislainne Thaice da Silva; MASCARENHAS, Millena Santana; OLIVEIRA, Erik Cunha de. A contribuição da fisioterapia no desenvolvimento motor de crianças com transtorno do espectro autista. Cad. Pós-Grad. Distúrb. Desenvolv., São Paulo , v. 21, n. 1, p. 129-143, jun. 2021 . Disponível em http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-03072021000100008&lng=pt&nrm=iso .

SOARES, Taissa Ferreira; GUIMARÃES, João Eduardo Viana. A IMPORTÂNCIA DA FISIOTERAPIA NO DESENVOLVIMENTO MOTOR EM CRIANÇA COM TRANSTORNO DO ESPECTRO AUTISTA. Revista Saúde Dos Vales, ISSN: 2674-8584, Vol: 3, Issue: 1. 2024. DOI 10.61164/rsv.v3i1.2239

VODAKOVA E, et al. The Effect of Halliwick Method on Aquatic Skills of Children with Autism Spectrum Disorder. Int J Environ Res Public Health. 2022 Dec 5;19(23):16250. doi: 10.3390/ijerph192316250. PMID: 36498324; PMCID: PMC9738692.

VOOS M.C, et al. As principais alterações sensório-motoras e a abordagem fisioterapêutica no Transtorno do Espectro Autista: Atuação do fisioterapeuta nos transtornos do espectro autista. Editora Cientifica digital LTDA Guarujá-São Paulo-Brasil. C.15, P. 227-252, nov/2020. 10.37885/200801118.

WANG L, et al. Autism Spectrum Disorder: Neurodevelopmental Risk Factors, Biological Mechanism, and Precision Therapy. Int J Mol Sci. 2023 Jan 17;24(3):1819. doi: 10.3390/ijms24031819. PMID: 36768153; PMCID: PMC9915249.

ZEIDAN J, et al. Global prevalence of autism: A systematic review update. Autism Res. 2022 May;15(5):778-790. doi: 10.1002/aur.2696. Epub 2022 Mar 3. PMID: 35238171; PMCID: PMC9310578.

Published

2025-11-25

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Physiotherapeutic Interventions in Motor Development in Children with Autism Spectrum Disorder. (2025). Cognitus Interdisciplinary Journal, 2(3), 697-710. https://doi.org/10.71248/p5yty973

Similar Articles

1-10 of 52

You may also start an advanced similarity search for this article.