Language and Technology: The Impact of Social Media on Written Communication

Authors

  • Vanessa Vieira Gomes Borges SEMED - Secretaria Municipal -Rondonópolis Author
  • Débora Daiane Ferreira de Oliveira SEMED - Secretaria Municipal de Educação Author
  • Elisangela da Silva Lima Unemat Author
  • Francisca Meury de Souza SEMED - Secretaria Municipal de Educação Author
  • Josiane Borges de Sousa SEMED - Secretaria Municipal de Educação Author
  • Nazaré da Penha Coelho SEMED - Secretaria Municipal de Educação Author

DOI:

https://doi.org/10.71248/krr52j20

Keywords:

Mídias sociais; Comunicação escrita; Linguagem digital; Escrita formal

Abstract

This article investigates the impact of social media on written communication, analyzing how digital platforms such as Twitter, Instagram, and WhatsApp shape new forms of textual expression. The study explores the transformation of writing, focusing on vocabulary simplification, the use of abbreviations, and the emergence of expressive resources such as emojis and memes. It also discusses the challenges this dynamic imposes on formal and academic writing, highlighting concerns about clarity and cohesion in contexts that demand greater rigor. On the other hand, it is argued that the coexistence of digital language and traditional writing can be beneficial, provided a balance is found between linguistic creativity and adherence to grammatical norms. The analysis concludes with a reflection on the future of writing, considering the growing role of technology and the need for digital literacy to prepare new generations for the challenges of communication in multiple contexts.

Author Biographies

  • Vanessa Vieira Gomes Borges, SEMED - Secretaria Municipal -Rondonópolis

    Professora da Ed. Básica com licenciatura em Pedagogia-  Segunda licenciatura em Letras ( Língua Portuguesa e Inglês) – Terceira Licenciatura em Biologia - Especialista em Neuropsicopedagogia Clínica e Institucional - Especialista em Atendimento Educacional Especializado-AEE- Especialista em ABA Aplicada ao Transtorno do Espectro Autista-TEA

     

  • Débora Daiane Ferreira de Oliveira, SEMED - Secretaria Municipal de Educação

    Licenciatura em Pedagogia – Especialização em Educação Especial e inclusiva 

  • Elisangela da Silva Lima, Unemat

    Licenciatura em Pedagogia – Mestre em Tecnologia Digital Assistiva 

  • Francisca Meury de Souza, SEMED - Secretaria Municipal de Educação

    Licenciatura em Pedagogia – Especialização em Educação Especial Inclusiva e Neuropsicopedagogia

  • Josiane Borges de Sousa, SEMED - Secretaria Municipal de Educação

     

    Licenciatura em Ciências Biológicas - Especialização em Docência em Biologia e práticas pedagógicas  

  • Nazaré da Penha Coelho, SEMED - Secretaria Municipal de Educação

     

    Licenciatura em Pedagogia Especialista em Educação Especial e Inclusiva  

References

BORGES, Vanessa Vieira Gomes. COELHO, Nazaré da Penha LIMA, Elisangela da Silva. OLIVEIRA, Débora Daiane Ferreira de. SOUSA, Josiane Borges de SOUZA, Francisca Meury de.

Published

2025-11-25

Issue

Section

Artigos

How to Cite

Language and Technology: The Impact of Social Media on Written Communication. (2025). Cognitus Interdisciplinary Journal, 2(3), 711-721. https://doi.org/10.71248/krr52j20

Similar Articles

1-10 of 45

You may also start an advanced similarity search for this article.